Hemma och ledighet och fantastiska saker.

Förra veckan var jag hemma och röjde runt i fem hela dagar. Det var ett väldigt rännande mellan Skäve och Säter och Stockholm och Borlänge. Sov inte två nätter i rad på samma ställe, och GUD vad kul och mysigt och trevligt och roligt det var. Solen sken och det var hypersommarvärme varenda dag.

Onsdag:
Vaknade upp hos pappa i Skäve, han fixade med min bil inför torsdagens besiktning (hur bortskämd är man?), det blev en ilfärd till Biltema för att inhandla bromsrör och såntdärnivet, åt mjukglass på Ica Maxis parkering, pappa åkte till Avesta för besiktning av motorcykel, jag åkte till Säter i pappas bil. Solade, började läsa ”Munken som sålde sin ferrari”, lekte med Mattias nya iPad, åt mandelkyckling med kanel, hängde med familjen i största allmänhet.

Torsdag:
Åkte till Hedemora för att hämta en packning och en oljetrycksgivare till min läckande bil, åkte till Skäve där pappa stod och tvättade min bil (hur bortskämd är man?), han bytte packning och oljetrycksgivare så att lilla röda blev besiktningsduglig (hur bortskämd är man?), åt glass, solade och läste DN, åkte till Falun för besiktning, fick en tvåa på bromsröret höger fram (=underkänd), lagade mat, pappa skruvade med sin egen bil, hängde i tv-soffan, packade inför Stockholm.

Fredag:
Mot Stockholm! Full bil, jag som är minst fick så klart sitta i mitten, HERREGUD vad obekvämt det var, jag ska aldrig mer säga att en bil är femsitsig. Testade nya McWrap på McDonalds till lunch (god), hämtade nyckel på Bosön, installerade oss snabbt i lägenheten på Lidingö, promenerade till Lidingöbanan som tog oss till t-banan i Ropsten som tog oss till T-centralen. Älskade Stockholm! (Dock exkluderas T-centralen ur denna kärlek.) Männen i sällskapet tog sikte på närmaste ställe där man kunde hänga i solen och dricka någon öl, jag tog en racervända genom Weekday, Monki, NK, COS, Urban outfitters. Provade tre apsnygga klänningar på Weekday, tyvärr tror dom att alla är pinnsmala så de har sytt in fickor precis vid höfter+rumpa, NEJ TACK jag behöver inget extra där.
Mötte upp mitt sällskap på T.G.I Friday’s vid Stureplan, drack en pink punk cosmo och åt  ceasarsallad, sedan var det dags för promenad upp till Stadion och evighetslång väntan på innerplan för att kvällens huvudakt skulle dra igång – Ozzy. Mycket dräggiga medelålders människor (mest män) som inte kan hantera alkohol, men konserten var bra. Inte dundrande överväldigande asbra, men en ok rockkonsert med en överlevande legend. Fan, Prince of Darkness ju! Efter konserten promenerade vi tre km till Ropsten, Lidingöbanan hem och sedan däckning (inte på alkoholrelaterat vis) på en 3 cm tjock tältsängsmadrass i ett kök. Sov som en prinsessa.

Lördag:
Uppstigning och omedelbar avgång i ett halvmulet och blåsigt Stockholm. Frukoststopp på McDonalds, wrooom mot Dalarna, avlämning av sällskap i Hedemora, shoppingrunda på Systemet i Hedemora. Hemma i Skäve väntade faster som vaktat Alma, fikade i det fina vädret, sedan var det dags för mig att packa ihop och dra till Säter. Segade runt lite hemma i största allmänhet, dusch och fix och piff, middag med familjen, tåg till Borlänge (mkt nostalgisk känsla med klackar och alkohol i väskan), träffade vänner som jag inte sett på alldeles för länge, hängde i en park, drack bubblor, flyttade festen till en lägenhet, drack mer bubblor, pratade, skrattade, pratade = helt jävla fantastiskt. Ramlade ner på stan, in på s1, jag och Sofie ramlade in i Tjabben och Pontus (som var betydligt lugnare/nyktrare än vad vi var…), ramlade vidare in på s2 där allt var precis som förut fast med yngre människor. Pizza som avrundning innan jag och Linn landade i lägenheten där hennes Johan till och med hade bäddat i soffan åt mig = dröm.

Söndag:
Vaknade absolut inte upp så bakis som jag troligvis förtjänade. Johan dukade fram en superfin frukost medan jag och Linn satt där med kladdig mascara = dröm. Fick skjuts ända hem till dörren i Säter = dröm. Överlämnade Mors dag-blommor till min kära lilla mamma, tog bort gårdagens smink, åkte till Ica med mamma och handlade, tittade på när hon lagade Mors dag-middag (vet inte riktigt om det är så det ska gå till egentligen?), åt den mkt goda middagen med mamma och mormor, drog iväg med Linn och Johan för att träffa älskade Lina och hennes Daniel och världens gulligaste Astrid. Fikade och pratade och skrattade, Astrid stod så klart för den största delen av underhållningen. Hem igen, sa hejdå till Linn, påbörjade ihopplockning på mitt sinnessjukt kaosdrabbade rum. Hängde sedan i soffan med mamma och lillebror, såg på Mästarnas mästare, såg på The Dark Knight (så jävla bra film). Zzzzzz.

Måndag:
Uppvakning i tomt hus, dusch, sista ihoppackningen, pappa kom och lämnade min bil som han hade fixat och sedan varit iväg och ombesiktat på morgonen (hur bortskämd är man?). Wroooom till Borlänge och Kupolen för att byta ett par löparskor, wroooom till Sälen. Slut på ledighet, dags för Statoiluniformen igen.
HAJA VILKEN GALET FANTASTISK LEDIGHET? Tack till alla er som var med. (Det hade ju helt klart varit svårt och rätt tråkigt att genomföra allt det här på egen hand.) Nu sitter jag här i ett grått och kallt och blåsigt och regnigt Sälen, men om jag blundar kan jag nästan låtsas att det är förra helgen. I miss you all, ses i augusti eller tidigare om ni hälsar på mig i Sälen (sista chansen nu!).

LOVE


Inte jätteful utsikt från mitt hem.

 

2 reaktioner på ”Hemma och ledighet och fantastiska saker.

Lämna en kommentar